Schriftliche Anfrage der Abgeordneten Rosi Steinberger BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN vom 07.09.2017 Colistin In der Sendung „Panorama 3“ des NDR vom 29.08.2017 wurde über den Einsatz des Reserveantibiotikums Colistin in der Tierhaltung berichtet. Colistin ist ein Reserveantibiotikum , das von der Weltgesundheitsorganisation (WHO) in die höchste Kategorie der für den Menschen wichtigen Antibiotika eingestuft worden ist. Ich frage die Staatsregierung: 1. a) Welche Antibiotika werden von der WHO als Reserveantibiotika eingestuft? b) Welche Kategorien gibt es bei dieser Einteilung? 2. a) Welche Mengen an Antibiotika wurden in Bayern in den letzten fünf Jahren in der Tierhaltung eingesetzt? b) Welche Mengen an Reserveantibiotika wurden in den letzten fünf Jahren in Bayern eingesetzt (nach der Einstufung der WHO)? c) Welche Mengen des Antibiotikums Colistin wurden in Bayern in den letzten fünf Jahren eingesetzt (alle Angaben soweit der Staatsregierung bekannt)? 3. a) Muss der Einsatz von Reserveatibiotika bei den Behörden angezeigt bzw. genehmigt werden? b) Bei welchen Tierarten wurden Reserveantibiotika in Bayern in welcher Menge angezeigt bzw. genehmigt? 4. a) Welche Einsatzmengen pro Tier bzw. pro kg sind bei Reserveantibiotika vorgeschrieben bzw. empfohlen? b) Welche Einsatzmengen pro Tier bzw. pro kg sind insbesondere bei Colistin vorgeschrieben bzw. empfohlen ? 5. a) Werden diese Einsatzmengen in der Praxis eingehalten oder werden sie überschritten? b) In welche Größenordnung werden sie überschritten? c) Welche Tierarten bzw. -haltungsformen sind von dieser Überschreitung betroffen? 6. Sind der Staatsregierung Resistenzen gegen Reserveantibiotika bekannt? 7. a) Müssen Tierärzte von der Verwendung von Reserveantibiotika einen Resistenztest vorweisen? b) Können Behörden den Einsatz von Reserveantibiotika verbieten? Unter welchen Umständen? 8. Soll Colistin ins nationale Rückstandskontrollprogramm aufgenommen werden? Antwort des Staatsministeriums für Umwelt und Verbraucherschutz vom 04.10.2017 1. a) Welche Antibiotika werden von der WHO als Reserveantibiotika eingestuft? b) Welche Kategorien gibt es bei dieser Einteilung? Die Weltgesundheitsorganisation (WHO) hat ihr bisheriges Klassifikationsschema für antibiotisch wirksame Wirkstoffe überarbeitet und bei Veröffentlichung der neuen Klassifikation im Juni 2017 verschiedene Wirkstoffe bzw. Wirkstoffgruppen für die Humanmedizin erstmals als „reserve group antibiotics” bezeichnet. Zur weiteren Einstufung bzw. Kategorien wird auf die öffentlich zugänglichen Dokumente der WHO verwiesen. Ein Teilabdruck der englischsprachigen Internetveröffentlichung „WHO Model List of Essential Medicines“ (S. 1–18) ist als Anlage beigefügt. Er enthält die aktuelle Klassifikation von antibiotischen Wirkstoffen bzw. Wirkstoffgruppen mit Erläuterungen zu deren Einstufung. Als antibiotisch wirksame Wirkstoffe im Sinn von „reserve group antibiotics“ werden Aztreonam, Cephalosporine der 4. und 5. Generation, Polymyxine wie z. B. Colistin, Fosfomycin, Oxazolidinone, Tigecycline sowie Daptomycin gelistet. 2. a) Welche Mengen an Antibiotika wurden in Bayern in den letzten fünf Jahren in der Tierhaltung eingesetzt ? b) Welche Mengen an Reserveantibiotika wurden in den letzten fünf Jahren in Bayern eingesetzt (nach der Einstufung der WHO)? c) Welche Mengen des Antibiotikums Colistin wurden in Bayern in den letzten fünf Jahren eingesetzt (alle Angaben soweit der Staatsregierung bekannt)? Die Informationen liegen der Staatsregierung nicht vor, da keine gesetzliche Pflicht zur Erfassung dieser Daten besteht . 3. a) Muss der Einsatz von Reserveatibiotika bei den Behörden angezeigt bzw. genehmigt werden? Nein, der Einsatz der oben genannten antibiotischen Wirkstoffe muss nicht bei den Behörden angezeigt oder genehmigt werden. b) Bei welchen Tierarten wurden Reserveantibiotika in Bayern in welcher Menge angezeigt bzw. genehmigt ? Die Informationen liegen der Staatsregierung nicht vor, da keine gesetzliche Pflicht zur Erfassung dieser Daten besteht . Drucksachen, Plenarprotokolle sowie die Tagesordnungen der Vollversammlung und der Ausschüsse sind im Internet unter www.bayern.landtag.de –Dokumente abrufbar. Die aktuelle Sitzungsübersicht steht unter www.bayern.landtag.de–Aktuelles/Sitzungen/Tagesübersicht zur Verfügung. 17. Wahlperiode 02.02.2018 Drucksache 17/18441 Bayerischer Landtag Seite 2 Bayerischer Landtag · 17. Wahlperiode Drucksache 17/18441 4. a) Welche Einsatzmengen pro Tier bzw. pro kg sind bei Reserveantibiotika vorgeschrieben bzw. empfohlen ? b) Welche Einsatzmengen pro Tier bzw. pro kg sind insbesondere bei Colistin vorgeschrieben bzw. empfohlen? Die Dosierungsempfehlung eines zugelassenen Fertigarzneimittels für Tiere ist der Packungsbeilage zu entnehmen. Die Dosierung eines Antibiotikums bei Tieren ist unter anderem von der zu behandelnden Tierart und dem verwendeten Arzneimittel abhängig, denn gleiche Wirkstoffe können in unterschiedlichen Formulierungen und/oder Stärken in Verkehr gebracht werden. Die Verabreichungsart spielt ebenfalls eine Rolle. Daher können Arzneimittel mit gleichem Wirkstoff trotzdem für eine unterschiedliche Dosierung bestimmt sein. Weitere Faktoren wie z. B. die Art der Infektion sowie das Gewicht bzw. die Verfassung der zu behandelnden Tiere sind zu berücksichtigen. Die jeweilige Anwendungsdosis bestimmt der behandelnde Tierarzt nach dem Stand der tierärztlichen Wissenschaft für den betreffenden Fall. Dies kann zur begründeten Abweichung von der Dosierungsempfehlung nach Packungsbeilage des gewählten Fertigarzneimittels führen. Informationen zu Dosierungsvorschlägen für nach Übersichtsrecherche gut über 50 antibiotische Wirkstoffe bei verschiedenen Tierarten und Krankheitszuständen sind z. B. im Internet öffentlich zugänglich. Beispielhaft ist ein Rechercheergebnis zum Antibiotikawirkstoff Colistin als Anlage beigefügt. 5. a) Werden diese Einsatzmengen in der Praxis eingehalten oder werden sie überschritten? b) In welche Größenordnung werden sie überschritten ? c) Welche Tierarten bzw. -haltungsformen sind von dieser Überschreitung betroffen? Die Informationen liegen der Staatsregierung nicht vor, da keine gesetzliche Pflicht zur Erfassung dieser Daten besteht . 6. Sind der Staatsregierung Resistenzen gegen Reserveantibiotika bekannt? Es ist allgemein bekannt, dass auch gegen Antibiotika, die von der WHO zu den „reserve group antibiotics“ gezählt werden, Resistenzen bei einzelnen Erregern oder Erregergruppen auftreten können. 7. a) Müssen Tierärzte von der Verwendung von Reserveantibiotika einen Resistenztest vorweisen? Nein. b) Können Behörden den Einsatz von Reserveantibiotika verbieten? Unter welchen Umständen? Der rechtskonforme Einsatz von zugelassenen Arzneimitteln kann durch die Überwachungsbehörden nicht verboten werden. 8. Soll Colistin ins nationale Rückstandskontrollprogramm aufgenommen werden? Colistin ist bereits Bestandteil des Untersuchungsspektrums des Nationalen Rückstandskontrollplans. Der zu den Polymyxinen gehörende Wirkstoff wird bei der Untersuchung auf Stoffe mit antibakterieller Wirkung in der Sparte „Tierarzneimittel und Kontaminanten“ erfasst. WHO Model List of Essential Medicines 20th List (March 2017) Status of this document This is a reprint of the text on the WHO Medicines website http://www.who.int/medidnes/publications/essentialmedidnes/en/ Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 The published material is being distributed without warrant of any kind, either expressed or impUed. The responsibüity for the mterpretation and use of the material lies with the reader. 'In no event shall the World Health Organization be liable for damages arising from its use. Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 20*hedition WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) Explanatory notes The core list presents a list of nünimum medicme needs for a basic health-care System, Ustmg the most efficadous, safe and cost-effective medicmes for priority condiäons. Priority conditions are selected on the basis of current and estimated future public health relevance, and potenäalfor safe and cost-effective treatment. Thlcol^plementa,ry.list Presents essential medidnes for priority diseases, for which spedalized diagnostic or monitoring fadliäes, and/or spedalist medical care/ and/or spedalist trainmg are needed. In case of doubt medicmes may also be Usted äs complementary on the basis of consistent higher costs or less attractive cost-" effectiveness in a variety ofsettings. The square box symbol (D) is primarily intended to mdicate sinülar clmical performance withm a pharmacological dass. The Usted medidne should be the example of the dass for which there is the best evidence for effectiveness and safety. In same cases, this may be the first medicme that is licensed for marketing; m other mstances, subsequently Ucensed compounds may be safer or more effective. Where there lls n^(?i,ffer.8 years. haloperidol Injection: 5 mg in l- mL ampoule. Oral liquid: 2 mg/ mL. Solid oral dosage form: 0.5 mg; 2mg; 5 mg. hyoscme butylbronüde Injection: 20 mg/ mL. hyoscine hydrobromide [c] Injection: 400 micrograms/ mL; 600 micrograms/ mL. Transdermal patches: l mg/72 hours. lactulose [c] Oral liquid: 3.1-3.7 g/5 mL. loperamide Solid oral dosage form: 2 mg. metoclopramide Injection: 5 mg (hydrochIoride)/mL in 2-mL ampoule. Oral liquid: 5 mg/5 mL. Solid oral form: 10 mg (hydrochloride). midazolam Injection: l mg/ mL; 5 mg/ mL. Solid oral dosage form: 7.5 mg; 15 mg. Oral liquid: 2mg/ mL [c]. 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page3 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicmes 20th edition ondansetron [c] § Injection: 2 mg base/ mL in 2- mL ampoule (äs hydrochloride). Oral liquid: 4 mg base/5 mL. Solid oral dosage form: Eq 4 mg base; Eq 8 mg base. >1 month. senna Oral liquid: 7.5 mg/5 mL. 3. ANTIALLERGICS AND MEDICINES USED IN ANAPHYLAXIS dexamethasone Injection: 4 mg/ mL m l- mL ampoule (äs disodium phosphate salt). epmephrine (adrenaline) Injection: l mg (äs hydrochloride orhydrogen tartrate) ml-mL ampoule. hydrocortisone Powder for mjection: 100 mg (äs sodium sucdnate) invial. D loratadine * Oral liquid: l mg/ mL. Tablet: 10 mg. *There may be a rolefor sedating antihistamines for Umited indications (EMLc). D prednisolone Oral liquid: 5 mg/ mL [c]. Tablet: 5 mg; 25 mg. 4. ANTIDOTES AND OTHER SUBSTANCES USED IN POISONINGS 4.1 Non-specific charcoal, activated 4.2 Specific Powder. acetylcysteine Injection: 200 mg/ mL in 10- mL ampoule. Oral liquid: 10% [c]; 20% [c]. atropine Injection: l mg (sulfate) in l- mL ampoule. caldum gluconate Injection: 100 mg/ mL in 10- mL ampoule. methyläüoninium chloride (methylene blue) Injection: 10 mg/ mL in 10- mL ampoule. naloxone Injection: 400 micrograms (hydrochloride) m l- mL ampoule. penidllamine Solid oral dosage form: 250 mg. potassium ferne hexacyano-ferrate(II) 2H20(Prussian blue) Powder for oral administration. sodiumnitrite Injection: 30 mg/ mL in 10- mL ampoule. sodium thiosulfate Injection: 250 mg/ mL m 50- mL ampoule. Complementary List deferoxamine Powderfor injection: 500 mg (mesüate) in vial. dimercaprol Injection in oil: 50 mg/ mL in 2- mL ampoule. 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page 4 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicines 20th edition fomepizok Injection: 5 mg/ mL (sulfate) in 20- mL ampoule or l gl mL (base) in 1.5- mL ampoule. sodium calcium edetate Injection: 200 mg/ mL in 5- mL ampoule. succimer Solid oml dosageform: 100 mg. 5. ANTICONVULSANTS/ANTIEPILEPTICS carbamazeptne Oral liquid: 100 mg/5 mL. Tablet (chewable): 100 mg; 200 mg. Tablet (scored): 100 mg; 200 mg. diazepam Gel or rectal solution: 5 mg/ mL m 0.5 mL; 2- mL; 4- mL tubes. lamotrigme"' Tablet: 25 mg; 50 mg; 100 mg; 200 mg. Tablet (chewable, dispersible): 2 mg; 5 mg; 25 mg; 50 mg;100 mg; 200 mg. "äs adjunctive therapy for treatment-resistant partial or generalized seizures. a lorazepam Parenteral formulation: 2 mg/ mL in l- mL ampoule; 4 mg/ ml7 in l- mL ampoule. magnesium sulfate* Injection: 0.5g/ mL in 2- mL ampoule (equivalent to l g in 2 mL; 50% weight/volume); 0.5g/ mL in 10- mL ampoule (equivalent to 5 g in 10 mL; 50% weight/volume). * For use in eclampsia and severe pre-edampsia and not for other convulsant disorders. midazolam phenobarbital phenytom Solution for oromucosal administration: 5 mg/mL; 10 mg/mL Ampoule*: l mg/ mL; 10 mg/mL *for buccal administration when solution for oromucosal admmistraäon is not available Injection: 200 mg/ mL (sodium). Oral liquid: 15 mg/5 mL. Tablet: 15 mg to 100 mg. Injection: 50 mg/ mL m 5- mL vial (sodium salt). Oral liquid: 25 mg to 30 mg/5 mL.* Solid oral dosage form: 25 mg; 50 mg; 100 mg (sodium salt). Tablet (chewable): 50 mg. *Thepresenceofboth25mg/5 mLand30mg/5 mLstrengths on the same market would cause confusion in prescribing and dispensing and should be avoided. Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicines 20th edition valproic add (sodium valproate) Oral liquid: 200 mg/5 mL. Tablet (crushable): 100 mg. Tablet (enteric-coated): 200 mg; 500 mg (sodium valproate). Complementary List ethosuximide Capsule: 250 mg. Oval liquid: 250 mg/5 mL. valproic acid (sodium valproate) Injection: 100 mg/ mL in 4- mL ampoule; 100 mg/ mL in 10-mL ampoule. 6. ANTI-INFECTIVE MEDICINES 6.1 Anthelminthics 6.1.1 Intestinal anthelminthics albendazole Tablet (chewable): 400 mg. ivermectin Tablet (scored): 3 mg. levamisole Tablet: 50 mg; 150 mg (äs hydrochloride). mebendazole Tablet (chewable): 100 mg; 500 mg. mdosanüde Tablet (chewable): 500 mg. praziquantel Tablet: 150 mg; 600 mg. pyrantel Oral liquid: 50 mg (äs embonate or pamoate)/ mL. Tablet (chewable): 250 mg (äs embonate or pamoate). 6.1.2 Antifilarials albendazole Tablet (chewable): 400 mg. diethylcarbamazme Tablet: 50 mg; 100 mg (dihydrogen citrate). vermectm Tablet (scored): 3 mg. 6.1.3 Antischistosomals and other antitrematode medicines ^raziquantel Tablet: 600 mg. ridabendazole Tablet: 250 mg. 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page 6 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicines 20th edition Complementary List oxamniquine* Capsule: 250 mg. Oral liquid: 250 mg/5 mL. * Oxamniquine is listedfor use when prazicjuantel treatment faüs. 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page7 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicmes 20th edition 6.2 Antibacterials To assist m the development of tools for antibiotic stewardship at local, national and global levels and to reduce antimicrobial resistance, three different categories were developed - ACCESS, WATCH and RESERVE groups. Group l - KEY ACCESS ANTIBIOTICS To improve both access and dinical outcomes antibioäcs that were first or second choice mtibiotics m atleast one of the reviewed syndromes are designated äs key ACCESS antibiotics/ emphasizing their role äs the antibiotics that should be widely avaüable, affordable and quality-assured. ACCESS antibiotics are listed below. Selected ACCESS antibiotics may also be mcluded m the WATCH group. 6.2.1 Beta-lactam medicines 6.2.2 Other antibacterials amoxicillin cefotaxime* amikacin gentamicin amoxidllin + clavulanic acid ceftriaxone* azithromycin" metronidazole ampicilli cloxacillin chloramphenicol nitrofurantoin Jsenzathine benzylpenicillin phenoxymethylpenicillin ciprofloxacin'1 spectinomycin (EML only^ benzylpenicillin piperacillin + tazobactam* clarithromycin* sulfamethoxazole + trimethoprim cefalexin procaine benzyl penicillin dindamycin vancomycin (oral)" cefazolin meropenem doxycydine vancomycin (parenteral)* cefixime< Italics = complementary list *Watch group antibiotics included in the EML/EMLc only for specific, limited indications The 2017 Expert Committee identified the followmg antibiotics or antibiotic classes that should be the subject of ^s^e^^stev!?rds!ü.p ^ >fus'-Antibiotics or antibiotic classes m these groups are designated accordingly m the EML/EMLc. The "WATCH" and "RESERVE" stewardship groups could assist in activities such äs local/ national and global monitormg of use; development of guidelmes and educational activities. Group 2 - WATCH GROUP ANTIBIOTICS This group mcludes antibiotic classes that have higher resistance potential and so are recommended äs first or second choice treatments only for a specific, limited number of mdications. These medicines should be prioritized äs key targets of stewardship programs and momtoring. This group includes most of the highest priority agents among the Critically Important Antimicrobials for Human Medicine1 and/or antibiotics that are at relatively high risk of selection of bacterial resistance. Watch group antibiotics Quinolones and fluoroquinolones e.g. ciprofloxacin, levofloxacin, moxifloxacin, norfloxacin 3rd-generation cephalosporins (with or without beta-lactamase inhibitor) e.g. cefixime, ceftriaxone, cefotaxime, ceftazidime Macrolides e.g. azithromycin, clarithromycin, erythromycin Glycopeptides e.g. teicoplanin, vancomydn Antipseudomonal penicillins+ beta-lactamase inhibitor e.g. piperacillin-tazobactam Carbapenems e.g. meropenem, imipenem + cilastatin Penems e.g. faropenem lhttp://apps.who.int/iris/bitstream/10665/251715/l/9789241511469-ene.Ddf?ua=l 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) pageS Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicines 20th edition Group 3 - RESERVE GROUP ANTIBIOTICS^ This group mcludes antibiotics that should be treated äs "last resort" options that should be accessible, but whoseu^ sh,ould be tailored to lüshly SPecific Patients and settings, when all alternatives have failed (e.g, senous, life-tiueateiüng infections due to mulä-dmg resistant bacteria). These medidnes could be piotected and prioritized äs key targets of national and mtemational stewardship programs involving monitormg and utilization reporting, to preserve their effecäveness. Reserve group antibiotics Aztreonam 4th generation cephalosporins e.g. cefepime 5th generation cephalosporins e.g. ceftaroline Polymyxins e.g. polymyxin B, colistin Fosfomycin (IV) Oxazolidinones e.g. linezolid Tigecycline Daptomycin 6.2. l Beta-lactam medicines amoxidllm Powder for oral liquid: 125 mg (äs trihydrate)/5 mL; 250 mg (äs trihydrate)/5 mL [c]. Solid oral dosage form: 250 mg; 500 mg (äs trihydrate). Powder for mjection: 250 mg; 500 mg; l g (äs sodium) m vial. FIRST CHOICE - community accjuired pneumonia (mild to moderate) - community accjuired pneumonia (severe) [c] - complicated severe acute malnutrition [c] - exacerbations ofCOPD - lower urinary tract infections - otitis media - pharyngitis - sepsis in neonates and children [c] - sinusitis - uncomplicated severe acute malnutrition [c] SECONDCHOICE - acute bacterial meningitis amoxidUin + davulanic add oral Iiq.uid: 125 mg amoxidllin + 31-25 mg clavulanic add/5 mLAND 250mg amoxidUm + 62.5 mg clavulanic add/5 mL [c]. Tablet: 500 mg (äs trihydrate) +125 mg (äs potassium salt). Powder for injection: 500 mg (äs sodium) + 100 mg (äs potassium salt); 1000 mg (äs sodium) + 200 mg (äs potassium salt) in vial. 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page9 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicines 20th edition FIRST CHOICE - community acquired pneumonia (severe) [c] - complicated intraabdominal infections (mild to moderate) - exacerbations ofCOPD - hospital accjuired pneumonia - low-riskfebrile neutropenia - lower urinary tract infections - sinusilis - skin and soft tissue infections SECOND CHOICE - bone andjoint infections - communiiy-acquired pneumonia (mild to moderate) - community accjuired pneumonia (severe) - otitis media Powder for injection: 500 mg; l g (äs sodium salt) in viaT ampidllm FIRST CHOICE - community accjuired pneumonia (severe) [c] - complicated severe acute malnutrition [c] - sepsis in neonates and chüdren [c] SECOND CHOICE - flcufe bacterial meningiüs benzaüune benzylpeniciUin Powder for injection: 900 mg benzylpemdllin (= 1.2 miUion IU) m 5- mL vial [c]; 1.44 g benzylpenicülm (= 2.4 miUion IU) in 5- mL vial. FIRST CHOICE - syphüis SECOND CHOICE Powder for injection: 600 mg (= l million IU); 3 g (= 5 mimon RJ) (sodium or potassium salt) in vial. benzylperddllin FIRST CHOICE -community acquired pneumonia (severe) [c] - complicated severe acute malnutrition [c] - sepsis in neonates and chüdren [c] - syphüis SECOND CHOICE - acute bacterial meningiÜs[c'\ Powder for reconstitution with water: 125 mg/5 mL; 250 mg/5 mL (anhydrous). Solid oral dosage form: 250 mg (äs monohydrate). cefalexin FIRST CHOICE SECOND CHOICE - exacerbations ofCOPD - pharyngitis - skin and soft tissue infections cefazolin"- § Powder for injection: l g (äs sodium salt) in vial. * also indicated for surgical prophylaxis. >1 month. FIRST CHOICE SECONDCHOICE - bone and joint infections 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page 10 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicmes 20th edition cefixime WATCH GROUP Capsule or tablet: 200 mg; 400 mg (äs trihydrate). Powder for oral liquid: 100 mg /5 mL [c] FIRST CHOICE SECOND CHOICE - acute invasive bacterial diarrhoea l dysentery - Neisseria gonorrhoeae cefotaxime* WATCH GROUP Powder for injection: 250 mg per vial (äs sodium saltY * 3rd generaäon cephalosporin of choice for use in hospitalized neonates. FIRST CHOICE - acute bacterial meningüis -community accfuired pneumonia (severe) - complicated intraabdominal infections (mild to moderate) - complicated intrabdominal infections (severe) - hospital acquired pneumonia -pyelonephritis or prostatitis (severe) SECOND CHOICE - bone andjoint infections -pyelonephritis or prostatitis (mild to modemte) - sepsis in neonates and chüdren [c] ceftriaxone* § WATCHGROUP cloxacillm* Powder for injection: 250 mg; l g (äs sodium salt) in viaT Do not administer with caldum and avoid in mfants with hyperbilirubinaemia. g) >41 weeks corrected gestational age. FIRST CHOICE - acute bacterial meningüis -community acquired pneumonia (severe) - complicated intraabdominal infections (mild to moderate) complicated intrabdominal infections (severe) - hospital accjuired pneumonia - Neisseria gonorrhoeae -pyelonephritis or prostatitis (severe) SECOND CHOICE - acute invasive bacterial diarrhoea l dysentery - bone andjoint infections - pyelonephritis or prostatitis (mild to moderate) sepsis in neonates and chüdren Capsule: 500 mg; l g (äs sodium salt). Powder for injection: 500 mg (äs sodium salt) in vial. Powder for oral liquid: 125 mg (äs sodium salt)/5 mL. »doxacillm, didoxacillm and flucloxacilUn are preferred for oral admirüstraäon due to better bioavailability. FIRST CHOICE bone andjoint infections skin and soft tissue infections - sepsis in neonates and children Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicines 20th edition phenoxymethylpenicillm Powder for oral liquid: 250 mg (äs potassium salt)/5 mL. Tablet: 250 mg (äs potassium salt). FIRST CHOICE - community acquired pneumonia (mild to moderate) - pharyngitis SECOND CHOICE Powder for injection: 2 g (äs sodium salt) + 250 mg (äs sodium salt); 4 g (äs sodium salt) + 500 mg (äs sodium salt) m vial piperadllin + tazobactam WATCH GROUP FIRST CHOICE - complicated intraabdominal infections (severe) - high-riskfebrüe neutrapenia - hospital acquired pneumonia SECOND CHOICE procaine benzylpemdUin* Powder for injection: l g (=1 miUion RJ); 3 g (=3 million IU) in vial. Procame benzylpenidllm is not recommended äs first-line treatment for neonatal sepsis except m settmgs with high neonatal mortality, when given by tramed health workers in cases where hospital care is not achievable. FIRST CHOICE - syphüis [c] SECOND CHOICE - syphüis Complementary List ceftazidime WATCH GROUP Powderfor injection: 250 mgorlg (äs pentahydrate) in vial. meropenem*^ WATCH GROUP Powderfor injection: 500 mg (äs trihydrate); l g (äs trihydmte) in vial >3 months. *imipenem + cilastatin is an alternative exceptfor acute bacterial meningitis where meropenem is preferred. FIRST CHOICE SECOND CHOICE - acute bacterial meningitis in neonates [c] - complicated intraabdominal infections (severe) - high-riskfebrüe neulropenia Complementary List - RESERVE GROUP aztreonam Powderfor injection: l g; 2 g in vial fifth generation cephalosporins (with or without beta-lactamase inhibitor) e.g, ceftaroline Powderfor injection: 400 mg; 600 mg (asfosamil) in vial 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page 12 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicmes 20th edition fourth generation cephalosporins (with or without beta-lactamase inhibitor) e.g., cefepime Powderfor injection: 500 mg; Ig; 2g (äs hydrochloride) in vial 6.2.2 Other antibacterials anükadn Injection: 250 mg (äs sulfate)/mL in 2- mL vial FIRST CHOICE -pyelonephritis or prostatitis (severe) SECOND CHOICE - high-riskfebrüe neutropenia - sepsis in neonates and children [c] azithromydn"' WATCH GROUP Capsule: 250 mg; 500 mg (anhydrous). Oral liquid: 200 mg/5 mL. "- also listed for smgle-dose treatment of trachoma and yaws. FIRST CHOICE - Chlamydia trachomatis - cholera [c] - Neisseria gonorrhoeae SECOND CHOICE - acute invasive bacterial diarrhoea l dysentery - Neisseria gonorrhoeae chloramphenicol Capsule: 250 mg. Oily suspension for injection»: 0.5 g (äs sodium succmate)/ mL m 2- mL ampoule. Qnly for the presumptive treatment of epidemic menmgitis in children older than 2 years and in adults. Oral liquid: 150 mg (äs palmitate)/5 mL. Powder for injection: l g (sodium sucdnate) m vial. FIRST CHOICE SECOND CHOICE - acute bacterial meningitis ciprofloxacm WATCH GROUP Oral liquid: 250 mg/5 mL (anhydrous) [c]. Solution for IV infusion: 2 mg/ mL (äs hyclate) [c]. Tablet: 250 mg (äs hydrochloride). FIRST CHOICE acute invasive bacterial diarrhoea l dysentery low-riskfebrile neutropenia pyelonephritis or prostatitis (mild to moderate) SECOND CHOICE -cholera - complicated intraabdominal infections (mild to moderate) 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page 13 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 WHO Model List of Essential Medicines 20th edition darithromycm*+ WATCH GROUP Solid oral dosage form: 500 mg. Powder for oral liquid: 125 mg/5 mL; 250 mg/5 mL Powder for injection: 500 mg in vial "erythromydn may be an alternative. +darithromydn is also listed for use m combmation regimens for eradication of H. pylori m adults. FIRST CHOICE -community accfuired pneumonia (severe) SECOND CHOICE - pharyngitis dmdamydn Capsule: 150 mg (äs hydrochloride). Injection: 150 mg (äs phosphate)/ mL. Oral liquid: 75 mg/5 mL (äs palmitate) [c]. FIRST CHOICE SECOND CHOICE - bone andjoint infections doxycycline § Oral liquid: 25 mg/5 mL [c]; 50 mg/5 mL (anhydrous) [c]. Solid oral dosage form: 50 mg [c]; 100 mg (äs hyclate). Powder for inj'ection: 100 mg in vial Use in children <8 years only for life-threatening infections when no alternative exists. FIRST CHOICE - Chlamydia trachomatis - cholera SECOND CHOICE - cholera [c] -community acquired pneumonia (mild to moderate) - exacerbations ofCOPD gentamidn Injection: 10 mg; 40 mg (äs sulfate)/ mL in 2- mL vial. FIRST CHOICE - community acquired pneumonia (severe) [c] - complicated severe acute malnutriticm [c] - sepsis in neonates and chüdren [c] SECOND CHOICE - Neisseria gonorrhoeae metronidazole Injection: 500 mg in 100- mL vial. Oral liquid: 200 mg (äs benzoate)/5 mL. Suppository: 500 mg; l g. Tablet: 200 mg to 500 mg. 20th WHO Model List of Essential Medicines (March 2017) page 14 Anlage 1 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 Anlage zur Schriftlichen Anfrage MdL Rosi Steinberger (Bündnis 90/DIE GRÜNEN) betreffend Colistin Redaktionell bearbeiteter Auszug von Informationen zur Dosierung von Colistin aus der schweizerischen veterinärmedizinischen Datenbank „Clinipharm/Clinitox“ (www.vetpharm.uzh.ch) Hund - Colistinmethansulfonat-Natrium intramuskulär - 1,1 mg/kg alle 6 h Hund - Colistinsulfat oral - 2,5 mg/kg 3 × täglich - 2,5 mg/kg alle 8 h für 5 - 7 Tage Schwein (Jungtier) - Colistinsulfat intramuskulär - 2,5 mg/kg alle 12 h - 3 mg/kg alle 24 h für 5 - 7 Tage - 2,5 mg/kg einer 2,5%iger Colistinsulfat-Lösung 2 × täglich für 3 Tage Schwein - Colistin oral - 5 mg/kg - 120 mg/kg Futter - 100 - 200 mg/kg Trockenfutter Schwein - Colistinsulfat intramuskulär - 3 mg/kg alle 24 h für 5 - 7 Tage oral - 6 mg/kg/Tag für 6 - 10 Tage - 2,5 mg/kg alle 12 h für 5 - 7 Tage Rind (Jungtier) - Colistinsulfat intramuskulär - 3 mg/kg alle 24 h Atemwegsinfektionen mit gramnegativen Erregern - 25'000 IU/kg alle 12 h für 3 Tage Harnwegsinfektionen mit Colibakterien - 25'000 IU/kg alle 12 h für 3 Tage Uterine Infektionen mit Colibakterien - 25'000 IU/kg alle 12 h für 3 Tage - 3 mg/kg alle 24 h für 5 - 7 Tage oral - 2,5 mg/kg alle 12 h für 5 - 7 Tage Katze - Colistin oral - 2,5 mg/kg 3 × täglich Katze - Colistinsulfat oral - 2,5 mg/kg alle 8 h für 5 - 7 Tage Anlage 2 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 - 2 - Rind - Colistinsulfat intramuskulär - 3 mg/kg alle 24 h oral - 2 mg/kg alle 12 h für 5 - 7 Tage - 3 mg/kg alle 24 h für 5 - 7 Tage Chinchilla - Colistinsulfat intramuskulär - Bis 50'000 I.E./Tier oral - Bis 50'000 I.E./Tier Echsen & Krokodile - Colistinsulfat intramuskulär Bakterielle Infektionen, insbesondere Infektionen mit E. coli und Salmonellen - 50'000 I.E./kg 1 × täglich intraperitoneal Bakterielle Infektionen, insbesondere Infektionen mit E. coli durch Salmonellen - 50'000 I.E./kg 1 × täglich Schlangen - Colistinsulfat intramuskulär - 50'000 I.E./kg 1 × täglich intraperitoneal - 50'000 I.E./kg 1 × täglich Huhn, Trute, Fasan & Wachtel - Colistinsulfat oral - 13 - 17 mg Reinsubstanz/kg KGW/Tag für 4 - 5 Tage - 90 - 120 mg/l Wasser für 4 - 5 Tage - Huhn: 3 mg/kg alle 12 h für 5 - 7 Tage Anlage 2 zur Schriftlichen Anfrage 17/18441 Anlage_1_und_2_komplett.pdf Anlage1_Liste_Antibiotika_mitHinweis Anlage2_Dosierungsschemata_Colistin_mitHinweis